شماره ۱۴۹۰، پاسخگوی سوالات دارویی

۱۳۹۵/۱۱/۱۸ در ۲۰:۲۷

مشاور مرکز ملی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو با بیان این‌که مرکز ملی اطلاع رسانی داروها و سموم با شماره تلفن ۱۴۹۰ پاسخگوی سوالات شهروندان در رابطه با عوارض و نحوه مصرف آن‌ها است، گفت: این سامانه در موارد مسمومیت دارویی هم پاسخگو است.

به گزارش ایران پزشک، امیر بقایی، علت مسمومیت‌های دارویی را ناخواسته و سهوی دانست و افزود: ممکن است خطای پزشکی باشد؛ یعنی دوز صحیح رعایت نشود یا خطای داروخانه و خطای بیمار باشد که دارو را به اشتباه بخواند و مصرف کند و چهارمین علت نیز تداخلات دارویی است.

وی با بیان این‌که مصرف دارو تا زمان تاریخ انقضا، قابل مصرف است، ادامه داد: حتی اگر یک روز از تاریخ انقضای دارو گذشته باشد، نباید مصرف شود. اگر تاریخ انقضای دارو سپری شود، به احتمال بسیار زیاد تاثیر زیادی بر بیماری ندارد و همچنین ماده تجزیه و تبدیل به ماده‌ای می‌شود که اثر درمانی ندارد و می‌تواند مشکل مسمومیت ایجاد کند.

بقایی در ادامه با بیان این‌که مرکز ملی اطلاع رسانی داروها و سموم با شماره تلفن ۱۴۹۰ پاسخگوی سوالات شهروندان در رابطه با عوارض و نحوه مصرف آن‌ها است، گفت: این سامانه در موارد مسمومیت دارویی هم پاسخگو است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا داروهای گیاهی و مکمل‌ها، عوارض دارویی یا تداخلات دارویی ایجاد می‌کند، گفت: در این مورد افراد باید با داروساز یا سامانه ۱۴۹۰ مطرح کنند. البته اگر در کسی مصرف دارو مشکل ایجاد نمی‌کند، می‌تواند مصرف کند.

مشاور مرکز ملی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو با بیان این‌که بعضی از داروها را می‌توان با هم مصرف کرد و برخی داروها را نمی‌توان، اظهار کرد: به علت ایجاد تداخلات دارویی، نباید برخی داروها را هم‌زمان با هم مصرف کرد، چون برخی داروها بر سطح جذب داروی دیگر اثر گذاشته و باعث افزایش یا کاهش جذب می‌شوند. دوم این‌که بعضی داروها بر متابولیسم کبدی داروی دیگر اثر می‌گذارند. چون کبد، داروها را دفع می‌کند و ممکن است دارویی تجویز شود که بر داروهای قبلی، اثر تقویت کننده داشته باشد.

وی با تاکید بر این‌که اگر دارو در شرایط استاندارد مخصوص خودش نگهداری شود تا تاریخ انقضا قابل مصرف است در برنامه «فراسو» شبکه رادیویی سلامت گفت: به طور معمول روی جلد یا جعبه دارو تاریخ انقضا درج می‌شود که یا بر اساس روز، ماه و سال عنوان شده یا بر اساس ماه و سال درج می‌شود که البته این دارو تا آخرین روز آن ماه قابل مصرف است.

بقایی در خصوص بروز تهوع بعد از مصرف دارو بیان کرد: در اثر مصرف بعضی از داروها ممکن است تهوع ایجاد شود. دارویی که تهوع ایجاد می‌کند را فرد باید بعد از وعده ناهار یا شام استفاده کند، اما اگر تهوع بعد از گذشت چند هفته از مصرف دارو ایجاد شود، فرد باید با پزشک مشورت کند، زیرا شاید به مسمومیت ربط داشته باشد.

وی با اشاره به این‌که از لحاظ سنی در قشرهای خاص مثل کودکان و سالمندان مسمومیت دارویی بیشتر روی می‌دهد، گفت: کودکان به علت کنجکاو بودن، دارو را به دهان می‌برند و بنابراین نباید دارو در دسترس آن‌ها باشد. در سالمندان مسمومیت دارویی زیاد است به علت این‌که تداخلات دارویی در این قشر زیاد است. گاهی هم این مساله مربوط به فراموشی می‌شود؛ یعنی این‌که سالمند یادش نیست دارو را مصرف کرده و دوباره مصرف می‌کند و دچار مسمومیت می‌شود که اطرافیان سالمند هم باید به این موضوع توجه کنند.

مشاور مرکز ملی اطلاع‌ رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو در پایان اظهار کرد: در صورت بروز هر نوع مسمومیت افراد با شماره ۱۴۹۰ یا اورژانس تماس بگیرند و خودسرانه اقدام نکنند.

پایان پیام/

Print Friendly
پیوندک: http://iranmd.com/FcWpf

برچسب‌ها, , , , , , , ,

ایران پزشک