سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری:

بیش از ۵۲ میلیون نفر حداقل یک خدمت از طریق پرونده الکترونیک سلامت دریافت کردند

بیش از ۵۲ میلیون نفر حداقل یک خدمت از طریق پرونده الکترونیک سلامت دریافت کردند
تاريخ:بيست و هشتم آبان 1397 ساعت 14:13   |   کد : 10684   |   مشاهده: 13705
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر بیش از 52 میلیون نفر، حداقل یک خدمت از طریق پرونده الکترونیک ‏سلامت گرفتند و اطلاعات آن‌ها ثبت شده است.‏
به گزارش ایران پزشک، ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری با حضور خبرنگاران درباره خدمات پرونده الکترونیک سلامت گفت: در حال حاضر بیش از 52 میلیون نفر، حداقل یک خدمت از طریق پرونده الکترونیک ‏سلامت گرفتند و اطلاعات آن‌ها ثبت شده است.‏ مردم به مراکز ‏بهداشتی و درمانی مراجعه کنند و پرونده الکترونیک خود را تشکیل بدهند. نسخه نویسی الکترونیک نیز در برخی بیمه‌ها از جمله ‏بیمه‌های تامین اجتماعی آغاز شده و در استان کرمان نیز توسط بیمه سلامت در حال انجام است.‏

وی در ادامه با بیان این‌که جلوگیری از تخلفات تعرفه‌ای پزشکی مورد توجه است، افزود: البته اکثر پزشکان و بیمارستان‌ها این ‏موضوع را رعایت می‌کنند. هرگونه دریافت خارج از تعرفه‌های مصوب و صورت‌حساب رسمی بیمارستان یا فاکتور داروخانه، کاملا ‏غیرقانونی است. همچنین هرگونه اعزام بیمار به خارج از بیمارستان چه در بیمارستان‌های دولتی و چه در بیمارستان‌های خصوصی و ‏خیریه و نیروهای مسلح ممنوع است و باید از این اتفاق جلوگیری شود. مردم نیز هرگونه تخلف را به سامانه 190 که 24 ساعته ‏پاسخ‌گو است گزارش بدهند.‏ مردم از سامانه 190 می‌توانند درباره موجود بودن دارو در داروخانه‌ها نیز سوال کنند.

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: به دلیل نیاز به کنترل بیشتر ‏دارو، برخی داروهای خاص در بعضی داروخانه‌های دولتی یا داروخانه‌های بزرگ توزیع می‌شود. البته متوجه هستیم این موضوع ‏برای مردم ممکن است مشکلاتی ایجاد کند، اما از مردم می‌خواهیم همکاری بیشتری با وزارت بهداشت داشته باشند تا کمبودهای ‏دارویی را در مقطع کنونی نیز پشت سر بگذاریم.‏

حریرچی درباره نظام ارجاع نیز اظهار داشت: در استان گلستان و گیلان وضعیت خوبی از نظر نظام ارجاع وجود دارد.‏

‏برنامه فرمول یک و علی ضیا

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره برنامه فرمول یک و ماجرای کودک بیماری که به این برنامه برده شده بود، بیان ‏کرد: در برخی موارد، بعضی از افراد در برنامه‌های زنده کار از دست‌شان در می‌رود. باید اجازه بدهند کارهای مربوط به سلامت ‏مردم را وزارت بهداشت انجام بدهد. حمایت از بیماران نیز بر عهده وزارت بهداشت و سازمان‌های خیریه است. در این مورد خاص ‏نیز مشخص شد که اولا حمایت 90 درصدی از طرف وزارت بهداشت از نظر هزینه‌ها انجام شده بود. بقیه هزینه‌ها نیز توسط موسسه ‏محک پرداخت شده بود.‏

وی افزود: این تجربه نشان داد که برخی رفتارهای غیرحرفه‌ای و تبلیغاتی، نتیجه ندارد و گاهی باعث عدم درک درست مطلب و تغییر ‏اصل موضوع می‌شود. مطالبی که اخیرا در این رابطه گفته می‌شود به اشتباه‌های گذشته اشاره می‌کند و وزارت بهداشت نیز بدون وقفه ‏در این زمینه کارهای خود را انجام می‌دهد.‏

‏سند درمان برای ایجاد عدالت است

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره سند درمان کشور که به تازگی تصویب شده نیز اظهار داشت: اقدامات متعددی در زمینه تدوین سندهای ‏راهبردی و جلوگیری از رفتارهای سلیقه‌ای یا تغییر سیاست‌ها را پیش بینی کردیم. طبق قانون مکلف هستیم این اسناد را داشته باشیم. ‏یکی از مهم‌ترین اسنادی که سال‌هاست پیگیری می‌کنیم و تدوین آن طول کشیده، وضعیت تخت‌های بستری کشور بر اساس الگوی ‏بیماردهی و امکانات مالی کشور و نظام ارجاع و سطح بندی است.

وی افزود: سند درمان نیز به مراحل نهایی رسیده و مشخص شده که هر شهر ‏چه تعداد تخت باید داشته باشند. سعی شده از تاسیس بیمارستان‌هایی که هزینه زا هستند و کمک چندانی به سلامت مردم نمی‌کنند اجتناب ‏شود.‏ این سند برای ایجاد عدالت و جلوگیری از درخواست مازاد است. البته امیدواریم منابع مورد نیاز هم ‏برای این سند تهیه شود.‏

حریرچی گفت: در گذشته شاهد بودیم که مجوز تاسیس بیمارستان گرفته می‌شد و بعد این مجوزها را خرید و فروش می‌کردند. در این سند ‏مشخص شده که اگر مجوزی برای تاسیس بیمارستان داده می‌شود باید در زمان مقرر ساخته شود.‏

معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: درباره بهداشت نیز از گذشته چنین سندی وجود داشت و مشخص است که در هر شهر و روستا باید چه تعداد ‏خانه بهداشت و امکانات دیگر وجود داشته باشد.‏‏

اعتراض وزارت بهداشت به اختصاص ارز نیمایی به دخانیات

وی در پاسخ به سوالی درباره اختصاص ارز نیمایی به محصولات دخانیات گفت: در این زمینه اعتراض شدیدی کردیم. از نظر ‏وزارت بهداشت، اختصاص حتی یک ریال تسهیلات به دخانیات ضرر دارد. اعتراض وزارت بهداشت در این زمینه انجام شده و از ‏نظر ما هیچ ارزی نباید به دخانیات اختصاص پیدا کند.‏

حریرچی درباره قیمت دخانیات نیز اظهار داشت: اقدامات مهمی درباره افزایش مالیات در زمینه دخانیات طی یکی دو سال گذشته انجام ‏شد، اما همچنان قیمت دخانیات در ایران نسبت به سایر کشورها کمتر است. مهم‌ترین عاملی که می‌توان در زمینه سیگار انجام داد و ‏مصرف آن را کم کرد، افزایش قیمت است. اکثر افراد از دوران نوجوانی شروع به سیگار کشیدن می‌کنند. باید توجه کرد که ‏نوجوانان به علت محدودیت مالی نمی‌توانند سیگار با قیمت بالا بخرند. از طرفی دخانیات در خانواده‌های فقیر بخش زیادی از ‏هزینه‌ها را تشکیل می‌دهد. هر چند آموزش و فرهنگ سازی نیز در کاهش مصرف دخانیات مهم است، اما هیچ کدام به اندازه افزایش قیمت مهم نیست.‏

افزایش مرگ و میر در سفرهای جاده‌ای

سخنگوی وزارت بهداشت درباره افزایش تعداد مرگ و میر در سفرهای جاده‌ای اظهار داشت: اصل مشکل این است که باید حمل و نقل جاده‌ای که ‏بسیار پرخطر است را کاهش دهیم. درصد قابل توجهی از حمل و نقل در کشور به صورت جاده‌ای است و خواسته یا ناخواسته میزان ‏مرگ و میر را بالا می‌برد. هرچقدر در این زمینه به مردم توضیح در این زمینه داده شود، باز هم ممکن است مشکلاتی به خاطر خواب آلودگی، مصرف ‏الکل و غیره به وجود بیاید. از طرفی باید راه‌های ایمن مثل راه آهن بیشتر از جاده استفاده شود.

وی افزود: حدود ۱۲ سال بود که با وجود افزایش جمعیت و اتومبیل شاهد کاهش ‏مرگ و میر جاده‌ای بودیم، اما امسال با افزایش مرگ و میر و تعداد مصدومان مواجه شدیم.‏

اقدامات وزارت بهداشت در زمینه پیش‌گیری از کودک آزاری

معاون وزیر بهداشت در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اقدامات وزارت بهداشت درباره کودک آزاری گفت: شاید این موضوع بیشتر در حوزه وزارت ‏بهداشت نیست و بیشتر باید به موضوع پیش‌گیری‌ها در این زمینه پرداخت. در حوزه سلامت روان اقدامات متعددی انجام ‏می‌شود و اداره سلامت روان در این زمینه اقدامات مهمی انجام می‌دهد. در غربالگری‌هایی که انجام می‌دهیم به صورت مستقیم و ‏غیرمستقیم سوالاتی در این رابطه پرسیده می‌شود. افرادی که زمینه بروز خشونت و اعمال خشونت دارند در برخی غربالگری‌ها به ‏صورت خاص شناسایی می‌شوند. در زمینه ارائه مشاوره روانی نیز وظایفی داریم که این اقدامات از طریق بیمارستان‌ها و پروتکل‌های ‏موجود انجام می‌شود و اگر شک به کودک آزاری وجود داشته باشد، اقدامات پیش‌گیرانه انجام می‌شود. امیدواریم این موضوع به حداقل ‏برسد.‏

‏تعداد بازنشستگان وزارت بهداشت در قانون منع به کارگیری

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره نفرات شامل قانون منع به کارگیری بازنشستگان در وزارت ‏بهداشت و زیرمجموعه آن اظهار داشت: نفرات مشمول این قانون در کل وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کمتر از ‏انگشتان یک دست بودند و در مهلت مقرر اقدام لازم انجام می‌شود. به دلایل متعدد نفرات زیادی مشمول این قانون نیستند. فقط دو نفر ‏از معاونین وزارت بهداشت مشمول این قانون هستند.‏

پایان پیام/

https://iranmd.com/News//10684
Share

آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان