|
تمرکز ندارم، مشکل کجاست؟
اگر این روزها نمیتوانید روی کارها تمرکز کنید شاید مسئله فقط حواسپرتی ساده نباشد، بلکه سیستم پاداش مغزتان در اثر بمباران مداوم محرکهای دیجیتال دچار اختلال یا خستگی پاداش شده باشد.
|
تاريخ :
دهم ارديبهشت 1405 ساعت 00:12
|
|
کد : 27439
|
به گزارش خبرنگار ایران پزشک، اگر نمیتوانید تمرکز کنید، شاید مشکل از سیستم پاداش مغزتان باشد. پژوهشهای اخیر در Nature Neuroscience و JAMA Psychiatry نشان میدهد یکی از دلایل اصلی کاهش تمرکز در عصر دیجیتال، اختلال در سیستم پاداش مغز است.
در این وضعیت، مغز پس از مواجهه مداوم با محرکهای سریع مانند شبکههای اجتماعی، نسبت به دوپامین بیحس میشود و برای کارهای فکری عمیق، پاداش کافی دریافت نمیکند. کارشناسان این پدیده را «خستگی پاداش» مینامند.
به گفته پژوهشگران، مغز امروز به دنبال پاداشهای فوری است؛ در نتیجه، توان ماندن با کارهای نیازمند تمرکز پایین میآید.
متخصصان پیشنهاد میکنند برای بازتنظیم مدار پاداش:
- مدت استفاده از موبایل در ابتدای روز کاهش یابد
- فعالیتهای فیزیکی کوتاه (۳۰ دقیقه پیادهروی) تکرار شود
- کارهای بزرگ به واحدهای قابلپاداش تقسیم شوند
خستگی پاداش، پدیدهای تازه، اما قابل درمان است؛ اگر مغزتان کمی فرصت بازسازی بگیرد.
پایان پیام/
|