معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارتقای سواد سلامت را حلقه گمشدهای در نظام بهداشت و درمان دانست و گفت: سرمایهگذاری در حوزه پیشگیری، ارزش افزوده برای جامعه در پی خواهد داشت و اطلاعات این حوزه باید در قالب خودمراقبتی به مردم ارائه شود.
تفاهمنامه ملی برنامه جامع خودمراقبتی بین سازمان بیمه سلامت ایران و معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز پنجشنبه هشتم آبان ماه در مشهد مقدس منعقد شد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هرچه بیمه سلامت روی پیشگیری سرمایه گذاری کند، مقرون به صرفه است و باید به خود مراقبتی و سواد سلامت توجه شده و آموزشهایی برای ارتقای سواد سلامت به مردم ارائه شود.
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: نظام بیمه در حال حاضر، پرداخت محور است، اما باید از درمان محوری به سمت توجه به پیشگیری برویم که در این زمینه اقداماتی را شروع کردیم و باید حرکت جدیتری در راستای پیشگیری داشته باشیم.
بازرسان بهداشت محیط در شیوه سنتی، با مراجعه به واحدها، شرایط بهداشتی را ارزیابی و پس از شناسایی نواقص، مهلتی برای رفع تعیین یا در موارد بحرانی، واحد متخلف را پلمب میکردند اما رویکرد نوینِ خودکنترلی و خوداظهاری، بر آموزش و ارائه مشاوره برای اصلاح داوطلبانه، پیش از بازرسی رسمی تاکید دارد.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: نسبت به ۱۰ تا ۲۰ سال قبل، مراجعه به روانشناس بیشتر شده و جا افتادن واژههایی مانند تراپی در فضای مجازی، موثر بوده، زیرا چالش برچسب زدن برای مراجعه را کم رنگ میکند و کمک کننده است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه وزارت بهداشت مسئول سلامت جمعیت و نه افزایش جمعیت است، گفت: پزشکیسازی موضوع جوانی جمعیت خطای راهبردی است و نباید فکر کنیم که حوزه سلامت میتواند جمعیت را افزایش دهد بلکه حوزه بهداشت و درمان میتواند باعث حفظ سلامت جمعیت شود.
وزیر بهداشت گفت: در حوزه سلامت علاوه بر خبررسانی، نیازمند ارتقای سطح سواد سلامت هستیم؛ هیچ وزارتخانهای تا این حد با مردم در تماس نیست، یعنی از قبل و حین و بعد از تولد، سطح تماس و پیگیری وضعیت سلامت مردم ادامه دارد و در نتیجه این موضوع نیازمند همکاری رسانههاست تا بتوانیم اقدامات و خدمات بهتری به مردم ارائه بدهیم.
رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت هشدار داد: در شرایطی که شدت گرما در پایتخت منجر به تعطیلی فعالیتهای رسمی شده و شاخص اشعه فرابنفش نیز در سطح هشدار قرار دارد، ضروری است شهروندان اقدامات احتیاطی لازم را در فعالیتهای روزانه خود به کار بگیرند.
تجربه جهانی نشان داده که خودکنترلی و خوداظهاری بهداشتی مهمترین ابزار برای ایمنی و سلامت غذا، کاهش بیماریهای ناشی از غذا و ارتقای اعتماد عمومی است؛ خودمراقبتی که به آن، سطح صفر خدمات سلامت نیز میگویند.
رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ایکس نوشت: به خدا مرگ ۲۰ هزار نفر در سال به خاطر حوادث رانندگی قابل پیشگیری است.
حسابرس ایمنی و سلامت در زمینه بهداشت محیط و حرفهای، ایمنی و سلامت کار و محیط زیست فرآیندی سیستماتیک، مستقل و مستند برای جمعآوری و ارزیابی شواهد عینی و میزان انطباق با الزامات قانونی، استانداردها، خطمشیها و رویههای تعریف شده محسوب میشود که رویکردی فراتر از بازرسی صرف و اقدامات حاکمیتی است.
جلال به بطری توی دستهای مادر پسرک نگاه کرد با برچسبی که میگفت: «حامی لبخند کودکان شما». برچسب چشمک زد، اما آینه ترکخورده، هنوز دهانی خالی نشان میداد، پر از حفرههای سیاه. نخهای سپید دور دستهای جلال پیچیدند و سایه قلبی شکسته را در هوا ترسیم کردند، فریاد میزدند: «پیشگیری میتوانست این قلبها را نجات دهد.»
استاد اپیدمیولوژی گفت: باید اقدامات پیشگیرانه برای کاهش نیاز به پیوند عضو انجام شود که از جمله این موارد میتوان به تغذیه سالم، فعالیتهای بدنی، کنترل بیماریهای مزمن و فشار خون، معاینههای دورهای، غربالگری سلامت و پیشگیری از اعتیاد اشاره کرد.
مدیر کشوری برنامه کنترل سل، جذام و بیماریهای حاد تنفسی وزارت بهداشت با بیان اینکه روند افزایش ابتلا به کووید ۱۹ در بیماران مراجعه کننده با علائم حاد تنفسی مشاهده میشود، بر رعایت شیوه نامههای بهداشتی تاکید کرد.
آرمان به زادگاهش برگشت. اپلیکیشن جدید روی گوشیهای بهورزها نصب شده بود، ساده و آفلاین. یک مادر باردار با تب بالا به مرکز بهداشت آمد. بهورز با یک دستگاه ضربان قلب و دمای بدن او را چک کرد و دادهها فوراً به پزشک منتقل شد. پزشک از راه دور مشورت داد و نسخه نوشت و دارو با دارورسانی آنلاین در عرض دو ساعت از شهر رسید. آرمان زیر لب گفت: «نازبس، بالاخره شد.»
معاونت بهداشت وزارت بهداشت گفت: آموزش و توانمندسازی نسل آینده در حوزه سلامت، نیازمند مشارکت همه جانبه بوده که در این میان، نقش معلمان کشورمان بسیار حیاتی است.
معاون پیشگیری و خدمات پایه سلامت سازمان بیمه سلامت گفت: ورزش همگانی بستر مناسبی برای ارتقای نشاط اجتماعی، افزایش طول عمر، کاهش هزینههای درمانی و ارتقای بهرهوری اجتماعی فراهم میآورد و سرمایهگذاری در توسعه ورزش همگانی، سرمایهگذاری هوشمند در جهت کاهش بار بیماریها و کاهش هزینههای نظام سلامت است.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در پیامی به مناسبت هفته سلامت نوشت: نگاه ما در سازمان بیمه سلامت، معطوف به رویکردی جامع بوده که پیشگیری را بر درمان مقدم دانسته و اصلاح سبک زندگی را به عنوان بستری اساسی برای ارتقای سلامت جامعه مورد توجه قرار میدهد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در مورد پرونده الکترونیک سلامت برای اجرای پزشکی خانواده نیاز داریم ارتباط سطح یک و دو و سه خدمات سلامت برقرار شود و در حال حاضر میخواهیم سطح یک و دو را به هم وصل کنیم، به این صورت که به طور مثال از سامانه سطح یک در سطح دو هم استفاده شود.