رییس انستیتو کانسر ایران گفت: ظرفیت بیمارستان با افتتاح ساختمان جدید، بیش از ۳ برابر میشود، اما دولت باید در زمینه استخدام نیروی انسانی کمک کند، زیرا در حال حاضر از ۶۱۰ تخت، فقط ۳۰۰ تخت فعال است.
ساختمان جدید بیمارستان ملی انستیتو کانسر ایران وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران با برخورداری از بیش از ۶۰ تخت بستری و ۱۹ اتاق عمل، امروز با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به بهرهبرداری از ساختمان جدید بیمارستان ملی انستیتو کانسر ایران به عنوان بزرگترین بیمارستان درمان سرطان در خاورمیانه گفت: این پروژه در مدت کمتر از ۶ سال و با وجود چالشهای متعدد از جمله همهگیری کرونا، محدودیتهای ناشی از شرایط کشور و مشکلات اقتصادی و تورمی به سرانجام رسید.
رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اکنون همه بیمارستانها به سامانه متمرکز یکپارچه ملی نوبتدهی متصل شدهاند و بیماران میتوانند از طریق این سامانه نوبت الکترونیک دریافت کنند.
تجربه کشورهای پیشرفته نشان داده که با استفاده از طراحی هوشمندانه، فناوریهای نو، انرژیهای تجدیدپذیر و انتخاب مصالح مناسب برای ساخت بیمارستانها، میتوان این هزینهها را بسیار کاهش داد و در نهایت هزینه درمان را برای مردم پایینتر آورد.
جنگها و بحرانها به طور مستقیم بر زیرساختهای بهداشتی و درمانی تاثیر میگذارند و بیمارستانها به عنوان یک نیاز اساسی در چنین شرایطی باید مقاومسازی شوند که البته روشهای مختلفی برای آن وجود دارد.
در مواقع بحران مانند جنگ، زلزله، سیل و شیوع بیماریهای همهگیر، زیرساختهای سنتی درمانی اغلب یا آسیب میبینند یا نمیتوانند پاسخگوی افزایش ناگهانی نیاز بیماران باشند و در چنین شرایطی، ساخت و استقرار بیمارستانهای ماژولار و سریعالحدث به عنوان یکی از حیاتیترین ابزارهای مدیریت بحران مطرح میشود.
مطالعات نشان داده که طراحی داخلی و کالبدی بیمارستانها میتواند باعث کاهش خطاهای انسانی، بهبود ایمنی بیمار، افزایش بهرهوری کارکنان و کاهش خطاهای پزشکی شود که این موضوع با رویکردی تحت عنوان طراحی مبتنی بر شواهد در کشورهای پیشرفته، توسعه یافته و در مقابل طراحی سنتی، از دادههای علمی در فرآیند طراحی بهره میبرد.
مطالعات نشان میدهند برخلاف تصور رایج که بیمارستان را فقط مکانی برای درمان بیماری میداند، طراحی فضاهای درمانی میتواند مستقیم بر سریعتر شدن روند بهبودی، کاهش استرس، رضایت بیماران و کارکنان و ایمنی کلی تاثیر بگذارد.
معاون درمان وزارت بهداشت گفت: سامانه متمرکز نوبتدهی اینترنتی خدمات سرپایی در پی ابلاغ دستورالعمل یکپارچهسازی فرایند نوبتدهی الکترونیک خدمات سرپایی و با هدف تسهیل دسترسی عادلانه مردم به خدمات درمانی راهاندازی شده و از اول دی ماه ۱۴۰۴ قابل بهرهبرداری است.
مطالعات نشان میدهند که برخی از بیمارستانها و مراکز درمانی کشور در صورت زلزلههای بزرگ در معرض خسارتهای قابل توجه هستند و همچنین بعضی پژوهشها احتمال آسیب گسترده در مراکز درمانی شهری را بالا ارزیابی کردهاند که نشاندهنده نیاز فوری به ارزیابی و تقویت است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به رشد سریع هزینههای درمان نسبت به منابع موجود، هشدار داد که در صورت افزایش نیافتن منابع بیمههای پایه سلامت متناسب با رشد هزینهها، کسری بودجه بیمهها تشدید شده و کارکرد بیمارستانها با اختلال روبهرو میشود.
یکی از عناصر معماری پرکاربرد در طراحی فضاهای بیمارستانی، سقف کاذب است، اما تحقیقات نشان داده که سقف و فضای خالی بالای آن یا فضای مجوف میتواند در انتقال آلودگیها و عوامل بیماریزا نقش موثری داشته باشد.
انتخاب محل مناسب برای ساخت بیمارستان یکی از مسائل مهم در نظام بهداشت و درمان هر کشور محسوب میشود، زیرا این انتخاب نه تنها بر کیفیت خدمات درمانی، بلکه میتواند بر سطح رضایت بیماران و میزان استفاده از خدمات نیز موثر باشد و البته یکی از معیارهای کلیدی در این انتخاب، دسترسی آسان مردم به بیمارستان است.
سرپرست مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت گفت: علل مختلفی در کمبود خدمات درمانی بستری در زمینه تختهای بیمارستانی موثر است که میتوان به نظام پرداخت، تعرفه پزشکان متخصص و به روز بودن پرداختیها اشاره کرد که منجر به خالی ماندن تختها در شهرستانها و مراجعه به شهرهای بزرگ و تهران و ماندن در صف انتظار ویزیت و جراحی میشود.
درد بیماران حالا چیزی فراتر از دسترسی به دارو و تجهیزات پزشکی شده و همراهان آنها در شهرهایی مانند تهران در به در تخت خالی در بخشهای عادی و ویژه هستند و اگر بخواهند بیماری را از بیمارستان خصوصی با هزینههای گزاف به بیمارستانی دولتی منتقل کنند، باید به دهها نفر رو بیندازند و کفش آهنین بپوشند تا یک تخت خالی پیدا شود.
وزیر بهداشت گفت: در حوزه سلامت علاوه بر خبررسانی، نیازمند ارتقای سطح سواد سلامت هستیم؛ هیچ وزارتخانهای تا این حد با مردم در تماس نیست، یعنی از قبل و حین و بعد از تولد، سطح تماس و پیگیری وضعیت سلامت مردم ادامه دارد و در نتیجه این موضوع نیازمند همکاری رسانههاست تا بتوانیم اقدامات و خدمات بهتری به مردم ارائه بدهیم.
معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر جنینهای بیمارستان آبان با هماهنگی صاحبان، به یک مرکز درمانی دیگر منتقل شدهاند و اگر تخلفی صورت گرفته باشد، تصمیمگیری نهایی با مرجع قضایی خواهد بود.
اعتباربخشی بیمارستانی یکی از ارکان کلیدی در مسیر ارتقای کیفیت خدمات درمانی است، اما آنچه در این راستا اهمیت دارد، لزوم بازنگری اساسی در سازوکارهای نظارتی و اجرایی و اصلاحاتی در اهداف آن است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: بسیاری از بیمارستانهای کشور، عمر ۶۰ تا ۷۰ ساله دارند و عملا فرسودهاند و با توجه به تجربه جنگ تحمیلی ۱۲ روزه اخیر و همچنین بلایای طبیعی، به طور کامل روشن شد که نوسازی فوری مراکز درمانی و بیمارستانی یک ضرورت ملی نه یک انتخاب است.