Toggle navigation
صفحه نخست
نظام سلامت
وزارت بهداشت
مجلس
اقتصاد سلامت
درمان
بیماریها
بیمارستان
اورژانس
دارو
انتقال خون
تجهیزات پزشکی
بیمه
طب سنتی
بازرسی و اعتباربخشی
خدمات الکترونیک سلامت
دندان پزشکی
گردشگری سلامت
آزمایشگاه
بهداشت
تغذیه
پیشگیری
بهداشت محیط و کار
روان شناسی
علمی
ایران
جهان
کنگرهها
ترجمه
صنفی
انجمنها
پزشکی
پرستاری
دانشجویی
اجتماعی
هلال احمر
جمعیت و خانواده
اعتیاد
معلولین
شهری و عمرانی
فرهنگی
محیط زیست
حوادث
آموزش و پرورش
ورزش
گالری
پخش زنده
پادکست
تماس با ما
در روزهای جنگ؛
امید را فراموش نکنید
تاريخ:بيست و سوم فروردين 1405 ساعت 12:33
|
کد : 27429
|
مشاهده: 306
نویسنده: امیر پروسنان
در میانه روزهایی که خبرهای تلخ از هر سو میرسد و اضطراب جمعی بالا میرود، شاید سخت باشد درباره امید حرف بزنیم؛ اما سلامت روان جامعه دقیقا در همین لحظات بیش از همیشه به یادآوری کوچکترین کورسوهای امید نیاز دارد.
به گزارش خبرنگار ایران پزشک، در روزهایی که اخبار جنگ، ضربان قلبمان را تندتر میکند، طبیعی است که احساس ترس، درماندگی و اضطراب بر ما چیره شود. جامعه در موقعیت جنگی، ناخودآگاه در حالت بقا قرار میگیرد؛ یعنی مغز مدام در آمادهباش است و کوچکترین محرک میتواند استرس را شعلهور کند، اما اگر دقیقتر نگاه کنیم، همین روزهای سخت میتوانند به ما یادآوری کنند که امید نه یک شعار، بلکه یک نیاز زیستی و روانی است. انسان بدون امید نمیتواند از بحران عبور کند؛ همانطور که بدن بدون هوا دوام نمیآورد.
در شرایطی مثل اکنون، اولین نکته این است که بپذیریم استرس و اضطراب در چنین موقعیتی کاملا طبیعی است. بسیاری از ما نشانههایی مثل بیخوابی، بیاشتهایی، پرخوری عصبی، زودرنجی، تپش قلب یا نگرانی مداوم را تجربه میکنیم. این علائم واکنش بدن به خطر بیرونی است، اما اگر مدیریت نشوند، میتوانند به بدن و روان آسیب بزنند. مهم این است که بدانیم راههایی برای عبور از این حالت وجود دارد؛ راههایی کوچک اما مؤثر.
مصرف خبر را تنظیم کنید
یکی از مهمترین آنها تنظیم مصرف خبر است. در بحران، ذهن ما تمایل دارد مدام بهروزترین اخبار را دنبال کند، اما این کار مثل ریختن بنزین روی آتش اضطراب است. کافی است منابع محدود و معتبر را پیگیری کنیم و از پیامرسانها و کانالهایی که اخبار هیجانی و غیررسمی منتشر میکنند فاصله بگیریم. تحقیقی در دانشگاه هاروارد نشان داده است که محدود کردن مواجهه با اخبار، حتی در شرایط جنگی، میزان اضطراب را به شکل محسوسی کاهش میدهد.
روتینها را حفظ کنید
راهکار دیگر، حفظ روتینهای کوچک روزانه است. شاید نتوانیم برنامههای بزرگ را پیش ببریم، اما کارهای ساده مثل پیادهروی کوتاه، نوشیدن چای، تماس با یک دوست یا انجام فعالیتهای معمول خانه، به مغز پیام میدهد که زندگی هنوز ادامه دارد و این وضعیت، دائمی نیست. همین پیام کوچک میتواند سیستم عصبی را آرامتر کند.
ارتباط انسانی را حفظ کنید
از سوی دیگر، مراقبت از ارتباطات انسانی اهمیت زیادی دارد. صحبت با کسانی که دوستشان داریم، احساس تنهایی را کاهش میدهد و احساس امنیت را تقویت میکند. حتی گفتن این جمله ساده که «میترسم، اما کنار هم هستیم»، خودش یک ترمیم روانی است.
امید روزنهای از آینده است
در نهایت، شاید مهمترین مسئله این باشد که بدانیم امید، در چنین روزهایی یک انتخاب آگاهانه است. ما امید را برای خوشحال بودن انتخاب نمیکنیم، بلکه برای زنده ماندن انتخاب میکنیم. تاریخ نشان داده که ملتها از سختترین شرایط عبور کردهاند، اما آنهایی دوام آوردهاند که حتی در اوج تاریکی، روزنهای از آینده را دیدهاند.
امروز شاید سخت باشد چنین چیزی را به خودمان یادآوری کنیم؛ اما همین سخت یادآوری کردن، یعنی بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز داریم.
پایان پیام/
https://iranmd.com/news/1/27429
برچسب ها :
ایران پزشک
,
امیدواری
,
امید
,
جنگ
,
اضطراب
,
امیدوار بودن
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
Sending ...
ویژهها
تغییر در ساختارهای قراردادی و اداری چالش اجرای برنامه پزشکی خانواده است
103
جنگ چگونه سلامت روان را تهدید میکند؟
179
نباید هیچ خانوادهای به دلیل مشکل مالی از خدمات درمانی و دارویی محروم بماند
241
توافق وزارت بهداشت و تامین اجتماعی برای پرداخت بدهی این سازمان
229
اخبار
وقتی سرطان نمیتواند پنهان شود
260
قالیباف رییس مجلس ماند
340
وقتی میخوابیم، مغز چه میکند؟
352
یکپارچهسازی خدمات سلامت محیط و کار در بستر سامح
339
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز